García, Xosé Antonio, «Pin»

Los Cuarteles de Santa Bárbara › Santa Cruz › Mieres › Asturias

Acceso directo

Cómo llegar

Palabras clave

García, Xosé Antonio, «Pin» | Reseñas históricas | Arte, cultura y deporte | Escritores | Los Cuarteles de Santa Bárbara | Santa Cruz | Mieres | Comarca de la Montaña Central | Centro de Asturias | Montaña de Asturias | Asturias | Principado de Asturias | España | Europa.

Descripción

Xosé Antonio García, «Pin» (1961-1998), natural de Santa Bárbara (barrio de la parroquia de Santa Cruz, perteneciente al concejo o municipio asturiano de Mieres), escritor representativo de la 2ª generación del periodo conocido como Surdimientu y que ocupa un sitio preferente en la literatura asturiana de la segunda mitad del siglo XX.

Desarrolla una intensa actividad cultural desde los años setenta, colaborando activamente en revistas literarias y en prensa, dirigiendo programas radiofónicos o participando en el mundo editorial.

Publica dos libros de poesía, Cuartetu de la criación (Casa de Cultura Teodoro Cuesta, Mieres, 1989) y Alcordances d´un home muertu (Editora del Norte, 1995). Aunque deja inédita una breve producción narrativa, tanto en asturiano como en castellano, es principalmente un poeta figurativo, existencialista, que reflexiona sobre la condición humana y sobre la muerte.

El Gobierno del Principado de Asturias le dedica en 2010 la 31 Selmana de les Lletres Asturianes, que, como es habitual, se celebra cada año en los primeros días de mayo para homenajear a la literatura en asturiano. Durante la misma se presentan dos libros sobre el escritor: Xosé Antonio García, un poeta nel fin de sieglu (coordinado por Ismael González Arias), que se ocupa sobre todo de la vida y el contexto social en que vivió, y Poesía, centrado en su obra, con estudio introductorio de José Luis Argüelles y edición y notas de la filóloga Laura Rodríguez. Asimismo, en Mieres se coloca una placa en honor de este escritor, olvidado durante años, en la fachada de la casa municipal de cultura Teodoro Cuesta el 5 de mayo de 2010.

AMIGU PIN, ALCORDANZA DE TI

  • Autor: Lucio Sierra Guzmán [véase biografía], escritor*.
  • Fecha: jueves 8 de abril de 2010

Recoller n´estes llínees l´alcordanza d´a quien teo que agradecer el que un cuentu miu tea asoleyáu. Ye esti un exerciciu abondo difícil, fai muncho que nun me pongo en riba d´un tecláu de ordenador pa escribir y les pallabres son torges pergrandes, pero el tener que facelo de Xosé Antón García, «Pin», nun yera cuestión de dexalo pasar.

 

Conocilu ya cuando tábemos los dos nel Istitutu Bernardo Quirós, él estudiando el bachillerato, el BUP d´entóncenes, yo diba tamién a clase pero lo de estudiar yera farina d´otru costal. Dempués les nuestres ideges polítiques y colturales yeren finxos que nos xuníen n´aquellos años mozos; tábemos alrior de Conceyu Bable de Mieres xunto a otros munchos mozos y moces, la mayoría estudiantes que facíamos del Bable bandera y reivindicación nel terrén cultural y políticu.

Yera tamién tiempu de creación lliteraria. Al llau de Nel Amaro atopábemos abellugu cultural y baxo el Cuélebre Literario, publicación por él dirixía, facíen dalgunos como Pin el espublizar dalgún poeme, otros como yo perpetrar dalgún desfarrapamientu lliterariu. Llueu él entamare n´Uvieu los sos estudios de Filoloxía, yo dexé los de mio, si dalguna vegada los hubo, y la mio vida llaboral fuere alloñando collacios, el tiempo mustiando les idees. Yera la década de los años 80. Enseguida la mili, él de xuro que, ente los estudios, uno y otro, nun la fizo.

A mediaos de los 80 yera Pin, xunto a Mael Arias, director de la Cá de Cultura de Mieres, quienes daben un cursu de bable nel Colexu del Liceo; ellí taba yo, un escolín más aprendiendo más coses.

Diez años dempués ye cuando Pin ta interesáu n´un cuentu que escribiere n´aquella época y colos debuxos fechos. Tinía intención de facer una editorial y dientro d´esta una colleción de lliteratura infantil nomá Crianza. Dicha editorial yera 666, el númberu de la bestia, nun me dixere por qué, pero esi estigma dexonos a los dos ablucaos, arrefundiaos a l´ostracismu, él como editor, yo como escritor. Él nun volviere a editar nengún cuentu más, dexandoi les cuentes mal paraes, y yo, que tinía pensao dexar eso de ser camareru y vivir del cuentu, tampoco se me arregló. ¡Ah!, pero esto valiome pa salir nos periódicos, con semeya y too, y mentires a esgaya, pero nun voi ser yo quien agora les retifique. La Nueva España, periódicu de tirada rexional, dediconos un artículu enantes de la presentación del llibru. Dempués, el 7 de abril de 1990, otru artículu con la presentación ena Cá la Cultura; pa esti actu nun sé cómo se arregló, pero contó con el propiu alcalde de Mieres, Don Eugenio Carbajal; llueu punso unos vinos y un poquiñín de pinchoteo; qué pena que lo nuestro seya una villa pequena, si non, si llega a ser Madri, de xuro que Pin pa la presentación del cuentu traenos una estrella de Wolibu, un magnate del petroliu o al propiu Papa, él yera asina, pero nun me puso a vivir.

También nel periódicu comercial El Nuevo Observador del nuesu collaciu Baristo Lorenzo, persona tamién con grandes inquietudes editoriales, dediconos un artículu, ¡sí tamién con semeya, y tamién con dalguna mentira! Llevárame al pueblu de Turón, a un salón de actos, allí fuere Nel Amaro quien ficiere la presentación y esplayose tanto que dexome a mí en sin pallabres, ¡díxolo él too!, yo ya nun tinía na nueo que cuntar. Tuvimos en Xixón con el cuentu, y paezme qu´en nengún sitiu más.

Además de enmaquetar la portada del cuentu, fue él l´encargáu la distribución pe les llibreríes del centru d´Asturias. Dalguna vegada ya cuando llegaba la hora mía de piesllar, pasaba pel café, el vieyu café Carolina, enfrente la Cá de Cultura de Mieres pa charrar; cuntábame cómo diben les ventes.

Llueu yo tuve en verdá que colar pa la capital del reinu, pa Madri, al aprobar oposiciones. ¡Ye curioso!, él un rapaz de carrera, que pa facela trabayare pel vranu de carteru, y yo un Funcionariu de Carrera que les poques lletres que lleo son les direciones que pon la xente en les cartes pa que yo les embuzone.

Y asina tan les coses, Pin, si te contare les coses que asoceden agora. Tamos so´l imperialismu del principado de Gascona; el lenguaxe de los gasconenses fizo que en cualquier chigre d´esti país pueas escuchar cosines como el dir a tomar «unas sidras» y si yes melosín pues dicir «unas sidriñas» por muy lloñe que té de la capital, asina que nel prósimu culete de sidre, quiciavis faga alcordanza de ti y eche una sunrisa.

Nota

(*) Coautor del libro Xosé Antonio García, un poeta nel fin de sieglu, al que aporta el artículo titulado «L´amigu Pin» (págs. 37-42).

Concejo de Mieres

Culturalmente inquieto y socialmente muy activo, cuna de ilustres, punto de encuentro y paso de peregrinos, amante y transmisor de las tradiciones asturianas, e ideal para la práctica del turismo activo y rural. Así es el concejo de Mieres.

Los concejos (municipios) que limitan con el Concejo de Mieres son: Aller, Langreo, Laviana, Lena, Morcín, Oviedo, Ribera de Arriba, Riosa y San Martín del Rey Aurelio. Cada uno de estos concejos (municipios) comparte fronteras geográficas con Mieres, lo que implica que comparten límites territoriales y pueden tener interacciones políticas, sociales y económicas entre ellos.

Comarca de la Montaña Central

Corazón de la Cordillera Cantábrica con cumbres y puertos que traen a la memoria gestas heroicas; vías romanas y camino de Santiago; escondite idílico de Reliquias; aldeas de ensueño; templos Patrimonio de la Humanidad; estaciones de esquí; minería, patrimonio industrial y un Parque Natural que es Reserva de la Biosfera.

La comarca está conformada por uno o varios concejos (municipios). En este caso: Aller, Lena, Mieres, Morcín, Ribera de Arriba y Riosa. Los concejos representan las divisiones administrativas dentro de la comarca y son responsables de la gestión de los asuntos locales en cada municipio.

Conocer Asturias

«Monumento Natural del Río Esva: Este monumento protege uno de los ríos más limpios y mejor conservados de Asturias. Es un lugar ideal para disfrutar de la pesca, el senderismo y el contacto directo con la naturaleza.»

Resumen

Clasificación: Reseñas históricas

Clase: Arte, cultura y deporte

Tipo: Escritores

Comunidad autónoma: Principado de Asturias

Provincia: Asturias

Municipio: Mieres

Parroquia: Santa Cruz

Entidad: Los Cuarteles de Santa Bárbara

Zona: Centro de Asturias

Situación: Montaña de Asturias

Comarca: Comarca de la Montaña Central

Dirección: Santa Barbara

Código postal: 33612

Web del municipio: Mieres

E-mail: Oficina de turismo

E-mail: Ayuntamiento de Mieres

Dirección

Dirección postal: 33612 › Santa Barbara • Los Cuarteles de Santa Bárbara › Santa Cruz › Mieres › Asturias.
Dirección digital: Pulsa aquí



Dónde comer Dónde dormir Etnografía Eventos Patrimonio cultural Patrimonio natural Info práctica Turismo activo Reseñas Favoritos Buscar Altas